Rabarber, rabarber, härliga rabarber

Ett säkert vårtecken är när de röda knubbiga knölarna sticker fram ur jorden och då vet jag att nu räcker det inte länge till förrän jag får börja baka rabarberdelikatesser. Nu är vi redan inne i juni och rabarberbladen är stora och fina. Den här kakan bakade jag och tog med när jag hälsade på kollegorna på jobbet. Receptet fanns i Maku-tidningen 2/2011 (i receptet var de flesta produkterna eko-märkta, men jag använde bara ekologiska ägg och resten vanliga, det går ju bra med båda).


Oppåner-kaka med smak av rabarber och mandel

16 portioner

500 g rabarber
50 g smör
1 dl farinsocker

Deg
1 paket (150 g) mandelmassa
1/2 dl citron- eller limesaft
(1 tsk rivet citron- eller limeskal)
150 g smör
1 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Dekoration
rivet citron- eller limeskal
citronmeliss

1. Skär rabarbern i bitar och smöret i små tärningar. Strö smörtärningarna, farinsockret och till sist rabarberbitarna i en ytbehandlad kakform (Ø ca 24 cm).
2. Riv mandelmassan (går lättast om den har varit i kylskåpet). Koka upp citrussaften och blanda i mandelmassan. Värm och blanda tills mandelmassan smälter i saften. Smaksätt eventuellt med rivet citrusskal. Låt svalna.
3. Vispa smör och socker fluffigt. Vispa i äggen ett i taget. Vispa i också mandelmassa-blandningen. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Bred smeten över rabarberbitarna i formen. Grädda i 175 graders ugn på nedersta nivån 45-50 minuter. Låt kakan svalna en stund och stjälp sedan upp kakan upp och ner på en serveringsfat. Dekorera och servera avsvalnad med vaniljsås.





Bagaren själv som vispar vaniljsås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0