Godaste julkakan

Det här receptet snubblade jag på när jag bläddrade igenom en tidning. Men eftersom jag hade en öppnad påse valnötter hemma och lite torkade aprikoser gjorde jag lite ändringar i den ursprunliga versionen.


1. Sätt ugnen på 175 grader. Mal den oskållade
mandeln (eller gör som jag köp färdigt mald).

2. Rör det rumsvarma smöret vitt med socker
och salt. Tillsätt ett ägg i sänder och rör om
väl mellan varje ägg.

3. Hacka aprikoserna och valnötterna. Blanda
under omrörning ner i äggsmeten sötmandel,
rivet citronskal och kanel. Blanda bakpulver,
mjöl, aprikoser och valnötter i en skål. Rör ner
det i äggsmeten och till sist den grovhackade
chokladen.

4. Skrapa ner den tjocka, tröga smeten i en
välsmord och bröad kakform (1 1/2 l). Grädda
kakan mitt i ugnen i 50-60 minuter eller längre.
Prova med sticka. Täck kakan under gräddningen
med folie så att den inte får för mycket färg.

5. Ta kakan ur ugnen så snart den lossnar
från kanterna men kanske har kvar en lite kladdig
kärna. Låt den svalna i formen. Hållbar i kyla i
flera veckor om den ligger i tät plastpåse.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0