Ella 1 månad och brownies med hallon

Igår blev lilla Ella en månad gammal. Hur har tiden gått så snabbt? Flickan bara växer och växer, nu har hon också gett oss smältande vackra medvetna leenden ett par gånger. Förra fredagen var vi till rådgivningen på koll och Ella vägde 4,6 kg och var 55 cm lång, hon har nog inte missat en endast måltid! :-)




Efter första badet hemma.


Syskonen.



Nu när vi börjar ha köket i användningsskick har jag bakat ett par gånger. Först blev det vanlig chokladtorrkaka och igår bakade jag brownies med hallon. De blev lite för kladdiga för jag är inte riktigt van med våra nya varmluftsugn och så hade jag en för liten form (=för tjockt lager av smet), men smaken var det inte något fel på. Receptet är från tidningen Hemtrevligt - Hembakat som kom ut här på hösten.






Brownies med hallon

Chokladsmet
300 g mörk choklad
200 g smör eller margarin
2 dl strösocker
4 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese-smet
200 g cream cheese (alltså färskost)
½ dl strösocker
1 ägg
1 msk vetemjöl
2 dl hallon

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en mindre långpanna, ca 20 x 30 cm.

2. Chokladsmet: Smält choklad och smör i en skål över vattenbad (bryt ner chokladen i mindre bitar plus smöret i en skål över en kastrull med kokande vatten).

3. Vispa socker och ägg vitt. Rör i den smälta chokladsmörsmeten. Tillsätt mjöl och vaniljsocker. Blanda allt till en slät smet.

4. Cream cheese-smet: Vispa ihop alla ingredienserna i en skål.

5. Häll chokladsmeten i långpannan, därefter cream cheese-blandningen. Dra med kniv några gånger i smeten så att de blandas lätt.

6. Tryck ner hallonen jämnt över kakan. Grädda formen mitt i ugnen i ca 20 min. Låt svalna och skär sedan i bitar.

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Vad söt syskonbild! :)

Och brownisen ser såå god ut! Jag hade tänkt jag skulle vara nyttig ett tag igen, men det blir ju helg... Och det är trots allt kladdkakans dag i söndag och dom blev ju tydligen kladdiga... Vi ska se... :) Kanske du får se min variant på min blogg isf :p

2010-11-05 @ 07:56:24
URL: http://lindas-hemligheter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0