Födelsedagstårtor

Det var ju givet att jag skulle baka tårta till mitt födelsedagskalas, och den här gången prövade jag på våningstårta. Den undre kakan är helt vanligt ljust botten medan den övre är ett rulltårtsbotten som jag skurit ut fyra rundlar. Med hjälp av fyra avklippta sugrör nedstuckna i den nedre kakan hålls den övre bra på plats. Under den övre kakan har jag en bit papp. Nästa gång jag gör en sån här ska jag göra en bildserie. Kakorna är fyllda med jordgubbs- och vanilj-passionsfruktfyllning, spacklade och dekorerade med Flora visp. Övriga dekorationer och det röda täcket är färgad marsipan. Jag bjöd dessutom på en glöggcheesecake, bulla, kex och rensnurror. Receptet på rensnurrorna finns här (tyvärr har jag ingen bild på dom).






På nyårsaftonen firade jag tillsammans med vänner min födelsedag och jag bjöd på kall paprikasoppa (sopa de pimientos rojos, receptet finns här) till förrätt och till huvudrätt tortilla med köttfärs- och kycklingfyllning. Till efterrätt blev det fräsch fruktsallad med blodgrape, vindruvor, färsk ananas, banan och kiwi och vaniljsås. Jag hade dessutom lagat en Baileys cheesecake och den var riktigt god. Receptet finns här, jag bytte ut Dooleys likören till Baileys eftersom det är min favorit.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0