Lingonsylt och apelsin-vitchokladcheesecake

Nu har Linda varit flitig igen! Jag har kokat för första gången i mitt liv lingonsylt *stolt*! Svårt är det ju inte ens, mest jobb är det med att plocka och rensa bären och diska burkarna. Men ååh vad det är värt det! Nu har jag sju burkar mumsig hemgjord sylt i källaren som lär räcka till nästa sommar. (Fast risken är ju att man äter upp den för den är så god!)



Bärrensning på gång. Färdig lingonsylt.


En liten cheesecake blev det också på veckoslutet, jag ville testa att dekorera med choklad. Receptet är från Kinuskikissans blogg här. Sen provade jag också att temperera choklad, men kunde ganska snabbt konstatera att man behöver nog en digital mätare för att göra det ordentligt. Man kan alltså temperera mörk choklad, vit choklad eller mjölkchoklad till smält choklad att doppa praliner, tryfflar, godis i samt gjuta choklad eller till desserter, bakverk och chokladdekorationer. Chokladtemperering gör man för att chokladen ska bli bättre att jobba med, se blank ut, inte bli grå och matt eller smälta så snabbt vid beröring utan bara i munnen.



Apelsin-vitchoklad cheesecake. Dekorationerna är lite experimentella, så titta inte så nogrannt på dom! ;-)

Kommentarer
Postat av: Milla

Tror du absolut behöver ta ledigt från jobbet när vi kommer ner så du hinner baka allt jag bara måste provsmaka :)

2009-09-23 @ 06:09:25
Postat av: Linda O Ida

:-) Ja det är bara att beställa!

2009-09-23 @ 15:33:26
Postat av: Mamma

Den här ska jag också laga för den var god!!!!

2009-09-23 @ 17:55:26
Postat av: Hanna

Det var just dekorationerna som fångade min uppmärksamhet - jättefina!

2009-12-02 @ 21:13:57
URL: http://bakfnatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0