Ett Nytt År 2009

En riktigt god fortsättning på det nya året vill jag önska alla mina blogg-läsare och passa på att tacka för alla julkort och julhälsningar! Här gick julhelgen med världens fart och likaså nyårsfirandet. Det blev mycket kalasas med alla sorters julmat och tårtor och chokladkonfekt. Precis så som det ska va´!

Själv har jag ju gått och blivit ett år äldre också, men det känns inte riktigt. Ida har gått över fem-månaders sträcket. Igår var vi till rådgivningen och vågen stannade på 7890 g och 68 cm lång är hon. Växer perfekt enligt sin kurva, så lite stolt e jag nog!

Annat som har hänt på Ida-fronten är att vi har börjat med smakisar. För ca två veckor sen gav jag den första smakportionen som bestod av potatispuré. Det var kul att se reaktionen, först höll hon maten i munnen, men sen kom allt ut tillbaka. :-D Följande dag gick bättre, då svalde hon lite också. Jag tror att jag konsistensen blev för tjock först, jag gjorde den lösare sen. Man lär sig, man lär sig... Potatis gav vi i en vecka och nu har jag blandat med morot. Men det verkar inte vara någon destu större hit. Nästa vecka tror jag att jag ska prova på batat.

Orsaken till att vi började med smakisar var att jag undrade om hon inte blev tillräckligt mätt till kvällen. Vi hade en lite besvärlig period som pågick ett par tre veckor före julen. Ida sov dåligt på dagarna och ibland tog det tre-fyra timmar att natta henne på kvällarna, hon bara gallskrek så fort man lade ner henne. Men nu har vi kunnat konstatera att tack och lov så var det bara en fas som hon gick igenom, och den gick över precis före jul. Nu somnar hon på en halvtimme eller högst en timme efter att man lagt henne och på dagarna kan hon sova ca totalt 4-5 timmar. Jag tror att det var för att hon hade lärt sig svänga till mage, som kroppen var så orolig och inte lät henne vila.

Här är lite nya bilder på min sötnos (och på mig).



Första smakportionen.



Mammas glada tomte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0