Bara smet

Om JAG skulle få välja skulle jag bara äta kaksmet. Jag tycker jättemycket om att baka, men jag äter inte så mycket kakor och bullar själv, det bästa med att baka är att slicka skeden och skålen! :-) T.ex. Äppellängden som jag bakade häromdagen, jag åt tror jag två skivor, sambon åt resten. Men det gör ingenting, det är så kul att baka åt andra. Ibland om jag vill ha något riktigt gott, brukar jag laga ca ¼:s sats av en kaksmet och bara mumsa i mig den. Just nu sitter jag och funderar vad jag ska baka och ta med när jag tänkte fara och besöka jobbet. Hmm... Igår lagade "omenamössö", det är såå gott med egna äpplen och kall vaniljsås. Äppel päppel piron päron puff, jo jag försöker bli av med mina äpplen, så det blir bara äppelbak. Här är receptet (det är såå enkelt):


Äppelkaka med havrefras

4-5 äpplen (eller 8 små)
3 dl havregryn
1 ½ dl socker
100 g margarin eller smör

Sätt ugnen på 225 °C. Skölj, skala och skär äpplena i klyftor och lägg dem i en smord ugnssäker form. Täck med folie och låt dem mjukna i ugnen, 5-10 minuter. Blanda havregryn och socker i en skål, smält fettet och häll över, rör om. (Jag brukar sätta med 1-2 tsk kanel, för jag tycker det passar bra.) Bred massan över äpplena och grädda i mitten av ugnen tills ytan är vackert gulbrun, ca 20 minuter.





Kommentarer
Postat av: Camilla

Oj, du skulle gärna få komma och baka hos mej... men jag tror det skulle bli bråk om vem som ska få slicka skålen :)

2008-10-14 @ 11:41:06
URL: http://bloggen.fi/milla8
Postat av: Linda O Ida

:-D Jag kan ju skicka på posten, då får du kakan o jag skålen!

2008-10-14 @ 16:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0