Cupcakes!!





Nu har jag verkligen fastnat i TÅRT-träsket... Big time!! För er som rör er i riskzonen, ni ska INTE googla tårtdekorering!! Nå hur som helst har jag då gjort detta misstag och blivit mäkta imponerad av vad allt man kan göra med socker. Jag har till och med redan börjat planera vad jag ska baka till Idas 1-årskalas, men det är en hemlighet!

Jag bara kunde inte låta bli att testa lite olika recept så idag har jag lagat citron cupcakes med chokladsmörkräm och mmf till lock och till dekorering mmf och kristyr. Jätteroligt var det, men väldans pyssligt. Att göra mmf, cc, chokladsmörkrämen och kristyren tog en timme, men själva dekorerandet tog åtminstone en och en halv!! Jag skulle ännu vilja prova att laga en testtårta med sp, och se vilken av sockermassorna som är bättre att täcka tårtor med. Här är recepten om någon vill prova, dom blev urgoda:


OBS!! Till denna sats cupcakes räcker det med en halv sats mmf och chokladsmörkräm!!
Förkortningar
mmf = marsmallowsfondant, en massa gjord på marsmallows
cc = cupcakes, höga muffinsar
sp = sugarpaste, en massa gjord på florsocker



Lemon Cupcakes


150g smör

2 dl socker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

1msk citronsaft

1 tsk rivet citronskal

1/2 dl mjölk

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver



Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen och rör om. Rör ner vaniljsocker, citron, mjölk, mjöl och bakpulver och rör om. Häll upp i muffinsformar, 12 st små eller 6-8 st stora. Grädda på 200 grader i 15 min.




Enkel Chokladsmörkräm

115 g smör
250 g florsocker med chokladsmak
5 tsk kokande vatten

Rör smöret smidigt. Blanda ner florsockret lite i taget. Tillsätt det kokande vattnet och rör luftigt.


Marsmallowsfondant

200g marsmallows
500 g florsocker
kokosfett
vatten

Smörj en skål med kokosfett och smält marsmallowsen med ca 2 msk vatten.
Smörj en skål till med kokosfett och sikta ner flosockret. Gör en grop i mitten och häll i den smälta marsmallowsen. Arbeta med degkrokar till en jämn smet. Låt vila väl inplastad i rumstemperatur i MINST 1 timme, gärna över natten.


Kristyren gjorde jag på högt, blandade lite äggvita med florsocker, och färgsatte med hushållsfärg. (Samma idé som till pepparkakskristyr)


Bilder





Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack Linda för smakprovet! Jag kan intyga att de var jättegoda!

2009-03-23 @ 11:39:35
Postat av: Linda

Wow, vad urproffsigt det ser ut! Både hur muffinsarna är gjorda, och hur de är fotade! Ser väldigt mums och fint ut!

2009-03-24 @ 16:01:58
Postat av: Linda O Ida

Tack! :-) De va riktigt kul att testa dekorera så här, har aldrig gjort det förut!

2009-03-25 @ 18:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0